Volgens een Duits plan moeten houders van staatsobligaties een verlies nemen zodra een eurolidstaat een noodlening aanvraagt. Analist Arne Petimezas van beursmakelaar AFS Group praat je bij vanaf de beursvloer in Amsterdam.
1. Volgens een economisch adviseur van bondskanselier Angela Merkel doet Italië er verstandig aan terug te keren naar de lire als Bundesbank-president Jens Weidmann en minister van Financiën Wolfgang Schäuble hun zin krijgen. Zowel de Bundesbank als het ministerie van Financiën steunen een plan voor een insolventiemechanisme voor zwakke eurolidstaten. Volgens dit plan moeten houders van staatsobligaties een verlies nemen zodra de lidstaat in kwestie een noodlening aanvraagt.
“Het is de snelste manier om de eurozone op te breken”, zei Peter Bofinger, één van de vijf leden van Merkels panel van ‘wijze mannen’, tegen de Britse krant The Telegraph. “Een speculatieve aanval kan heel snel komen. Als ik een politicus in Italië zou zijn en geconfronteerd zou worden met dit soort insolventierisico’s, zou ik zo snel mogelijk terugkeren naar mijn eigen valuta, want dat is de enige manier om een bankroet te voorkomen”, aldus Bofinger.
Bofinger keert zich daarmee tegen zijn collega’s, want het insolventiemechanisme is het geesteskind van de ‘wijze mannen’. Voor Italiaanse banken zou een gedeeltelijke afstempeling van Italiaanse staatsleningen de doodsteek zijn. De banken hebben 400 miljard euro aan Italiaanse staatsleningen in de boeken. Als er een speculatieve aanval zou komen, zouden de banken het papier alleen tegen bodemprijzen en met grote verliezen kunnen verkopen.
2. Vanwege het emissieschandaal gaat het herstel van de Europese automarkt aan Volkswagen voorbij. In januari daalden Volkswagens Europese autoverkopen voor de vijfde maand op rij.
Vorige maand bedroeg de krimp 4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2015. In januari steeg het totaal aantal Europese autoverkopen met 6,3 procent. Daardoor slonk het marktaandeel van de Volkswagen Groep (inclusief Audi, Porsche, Seat en Skoda) naar 24,3 procent van 25,6 procent een jaar geleden.
Afgelopen weekend onthulde het Duitse tabloid Bild dat het bestuur van Volkswagen al in 2014 op de hoogte was gebracht over gesjoemel met het motormanagement van Amerikaanse dieselmodellen om de auto’s door de keuring van de Amerikaanse overheid te krijgen.
3. Dit is waarom centrale bankiers buiten China de Chinese centrale bank wantrouwen. Op het ene moment zegt de People’s Bank of China dat het de wisselkoers van de yuan in een mandje van valuta wil dat de belangrijkste handelspartners moet schaduwen. En het andere moment valt de centrale bank terug op volgen van alleen de dollar.
Sinds eind januari is de dollar beginnen te verzwakken omdat beleggers zich zorgen begonnen te maken over een recessie in de VS en de Fed die daardoor zou moeten afzien van verdere renteverhogingen. En heel ‘toevallig’ is China vanaf dat moment de yuan weer gaan koppelen aan de dollar, schrijft The Wall Street Journal.
Zorgen over een sterke devaluatie van de yuan hebben de ECB, de Fed en de Bank of Japan de stuipen op het lijf gejaagd. De Fed begint heel voorzichtig terug te komen van verdere renteverhogingen. De Bank of Japan heeft een sprong in het diepe genomen door onverwacht een negatieve rente te introduceren. De ECB staat op het punt voor de tweede keer in korte tijd het monetaire beleid te verruimen.
4. KPN heeft er een grote concurrent bij nu het samengaan van Vodafone en Ziggo in Nederland officieel is. Vodafone en Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, zullen voor hun Nederlandse mobiele tak en breedbandactiviteiten een joint venture oprichten waarin beide bedrijven een belang van 50 procent zullen hebben.
Vodafone en Liberty Global denken dat de joint venture 3,5 miljard euro aan kostenbesparingen oplevert en de entiteit beter in staat zal zijn de strijd aan te gaan met marktleider KPN. Vodafone/Liberty zullen na KPN de grootste telecomspeler in Nederland zijn.
5. Volgens persbureau Bloomberg wil Frankrijk zijn belang in de twee jaar geleden met staatssteun geredde autoproducent Peugeot lozen. Bloomberg, dat ingewijden aanhaalt, schrijft dat Frankrijk op basis van de jaarcijfers een inschatting zal maken wanneer de verkoop van aandelen Peugeot moet plaatsvinden.
Frankrijk en het Chinese Dongfeng namen twee jaar geleden elk een belang van 14 procent in de verlieslijdende Franse autobouwer. Waarschijnlijk boekte Peugeot in 2015 voor het eerst in vier jaar tijd winst. Zou Frankrijk het belang op de huidige koers van 12,50 euro verkopen, dan verdient de belastingbetaler 600 miljoen euro.
6. Beleggers reageren lauw op nieuws dat Rusland en drie OPEC-lidstaten, waaronder primus inter pares Saudi-Arabië, hebben afgesproken de olieproductie te bevriezen op het huidige niveau. Heikel punt is dat het quotum pas ingaat als alle OPEC-lidstaten zich eraan houden, niet alleen de drie lidstaten (naast Saudi-Arabië Qatar en Venezuela) die met Rusland om de tafel zijn gegaan.
Dat kan lastig worden, want Iran heeft laten doorschemeren dat het de productie zal blijven ophogen totdat zijn marktaandeel terug is op het niveau van voor de afkondiging van de internationale sancties. Brent-olie stond aan het einde van de ochtend 1,8 procent hoger op 34 dollar per vat. Eerder in de ochtend deed een vat nog 35,55 dollar.
Olie is sinds het dieptepunt van 28,76 dollar per vat op 20 januari met bijna 20 procent gestegen op hoop dat olieproducerende landen de productie zouden verlagen, omdat de markt in een staat van chronisch overaanbod verkeert. Ten opzichte van het slot van 31 december 2015 staatolie op een verlies van 9 procent.
7. Europese beurzen stonden aan het einde van de ochtend op verliezen van ongeveer 0,5 procent zonder dat daar noemenswaardig nieuws aan ten grondslag lag. De AEX noteerde op 404 punten.
Aandelenbeleggers zijn hun wonden aan het likken van een desastreuze start van het jaar. De AEX staat op een jaarverlies van 8,6 procent, ondanks het herstel in de afgelopen dagen. De Europese Stoxx 50 staat er overigens nog slechter voor met een jaarverlies van 13,6 procent.
De AEX belandde vorige week in een bear-markt (daling van 20 procent ten opzichte van de top van april vorig jaar) vanwege zorgen over een zwakke wereldeconomie, afkalvende groei in de eurozone en een recessie in de VS.
Arne Petimezas is analist bij financiële dienstverlener AFS Group. Deze bijdrage is niet bedoeld als advies tot het doen van individuele beleggingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl